Rehydratie met oral rehydration salt bij gastro-enteritis.

Upload 2 juni 2011.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
0 stemmen

Let op!

Deze CAT is verouderd. Het is daarom mogelijk dat de conclusie en aanbeveling niet langer up-to-date zijn. 

Help mee met het up-to-date houden van de CAT’s!

Algemene Gegevens

Auteurs

  • redactie werkzaam bij omni cura ACADEMY

Autorisators
Nog geen autorisators.

Stap 1: Ask

Klinische Onzekerheid

Klinisch Scenario

Er is weer zo’n vlaag aan patiënten met gastro-enteritis. Het beleid is dat alle kinderen starten met orale rehydratie en als het dan echt niet lukt krijgen de kinderen een infuus. Je bent niet zo’n voorstander van een infuus. Ten eerste denk je dat het duurder is, maar eigenlijk vindt je dat geen argument. Je denkt na over andere nadelen van rehydratie via een infuus, je komt op flebitis. Dan denk je over de mogelijke voordelen, rehydreren met een infuus zal vaker lukken (de kinderen kunnen het vocht immers niet weigeren) en misschien liggen de kinderen dan weer korter in het ziekenhuis. Je merkt dat je zowel voor- als nadelen kunt bedenken. Je besluit te gaan zoeken naar een artikel waar ze zoiets voor je op een rijtje hebben gezet.
Beoordeling
Nog niet beoordeeld.

PICO

  • P: Gedehydreerde kinderen tot 18 jaar met gastro-enteritis
  • I: Oraal vocht toedienen
  • C: Intraveneus vocht toedienen
  • O:Rehydratie, flebitis en opnameduur
Beoordeling
Nog niet beoordeeld.

Vraag

Beoordeling
Nog niet beoordeeld.

Stap 2: Acquire

Zoekstrategie

Search: gezocht in de Cochrane database en Medline naar systematic reviews (SR’s) en gerandomiseerde klinische studies (RCT’s) (tot maart 2010). Zoektermen: oral rehydration therapy, rehydration therapy diarrhea, dehydration therapy, intravenous gastro-enteritis, gastro-enteritis. Limits: all child: 0-18 years Resultaten: Cochrane SR uit 2006 over rehydratie bij gastro-enteritis bij kinderen[1].

Stap 3: Appraise

Methodologie

De SR is volgens de Cochrane-methodiek uitgevoerd. De zoekactie, selectie van studies en kwaliteitsbeoordeling zijn adequaat en zijn door twee onafhankelijke onderzoekers uitgevoerd. De heterogeniteit wordt uitgelegd en de oorspronkelijke studies worden helder samengevat.

Resultaten

Harteling et al.[1] hebben 17 studies geïncludeerd met een totaal van 1811 patiëntjes.
Wanneer ORS wordt toegediend is er iets meer kans dat rehydratie mislukt (risicoverschil 4%, 95% betrouwbaarheidsinterval 1 tot 7). De Number Needed to Treat is 25. Dit houdt in dat als 25 patiëntjes met ORS worden behandeld, rehydratie bij 1 patiëntje mislukt. Daarentegen laat het bewijs zien dat er een kans op een paralytische ileus is bij orale rehydratie (1 op de 33 patiënten), maar dat dit niet optreedt wanneer de ORS met een lage osmolariteit wordt gebruikt (WHO solution).
Gebaseerd op de resultaten van 6 studies blijkt dat bij intraveneuze therapie een kans op flebitis (ontsteking van de vaten) bestaat. Uit 6 studies (n=526) blijkt eenduidig een kortere opnameduur bij een behandeling met ORS (gemiddeld verschil -1.20 dagen, 95 % betrouwbaarheidsinterval -2.38 tot -0.02 dagen).

Stap 4: Apply

Conclusie

Uit de SR komen verschillende kleine statistisch significante voordelen naar voren voor beide behandelopties, deze worden als nauwelijks klinisch relevant beoordeeld door de auteurs. Verder zijn ze voorzichtig doordat de onderliggende studies matig van methodologische kwaliteit zijn. Desalniettemin geven wij het volgende advies: orale rehydratie is de eerste keus in de behandeling van kinderen met milde tot matige uitdroging. Intraveneuze therapie dient gestart te worden als de orale behandeling faalt. De voorkeur gaat uit naar ORS met een lage osmolariteit, zoals gedefinieerd door de World Health Organisation². Toevoeging van suiker of siroop om de smaak te veranderen, verandert de osmolariteit en wordt afgeraden.

Aanbeveling

• Bij milde tot matige dehydratie als gevolg van gastro-enteritis wordt als eerste keuze aangeraden om te rehydreren met Oral Rehydration Salt (ORS). Wanneer dit faalt, dient men te starten met intraveneuze rehydratie.
• Niveau van evidence: A1

Stap 5: Assess

Toepassing in de praktijk.

De resultaten van deze CAT hebben niet geleid tot een andere voorkeur of behandelwijze.

Bronvermelding

    1. Hartling L, Bellemare S, Wiebe N, et al. ‘Oral versus intravenous rehydration for treating dehydration due to gastroenteritis in children (Review)’. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006, issue 3 Art.No: CD004390. DOI:10. 1002/14651858. CD004390.pub2. 2. World health Organisation, ‘Oral Rehydration Salts: WHO/FCH/CAH/06.1’, 2006, www.who.int/child-adolescenthealth/. Geraadpleegd 2 juni 2010

    Hulp nodig?

    Op zoek naar een EBP-expert om te helpen met het formuleren van een goede vraag? Vraag om advies bij”Kennis Netwerk Evidence-Based Practice” op LinkedIn!

    Zelf meer leren?

    E-learning

    Heb je nog niet eerder een klinische onzekerheid omgezet in een goede (beantwoordbare) onderzoeksvraag? Volg dan onze e-learning ‘EBP Stap 1: Vragen’.
    Met behulp van video’s, oefeningen én een eindopdracht met feedback van onze docent leer je een goede vraag te stellen die in de databank direct gebruikt kan worden!

    Webinar PICO Perfectie

    Van een Klinisch Scenario naar een Beantwoordbare Vraag, dat kan niet zo moelijk zijn toch? Helaas, was dat maar waar. Het maken van een PICO is soms best lastig, vooral als de klinische onzekerheid net niet past binnen het domein ‘therapie’. In dit webinar bespreken we de opbouw van de PICO, de verschillende domeinen (PICO+) en kijken we naar het allermoeilijkste onderdeel: de O.

    Hulp nodig?

    Op zoek naar een EBP-expert om te helpen met het maken van een goede zoekstrategie? Vraag om advies bij”Kennis Netwerk Evidence-Based Practice” op LinkedIn!

    Zelf meer leren?

    E-learning

    Heb je nog niet eerder een zoekstrategie gebouwd? Volg dan onze e-learning ‘EBP Stap 2: Zoeken – de basis’, ‘EBP Stap 2: Zoeken in PubMed’ of ‘EBP Stap 2: Zoeken in Cochrane Library’.
    Met behulp van video’s, oefeningen én een eindopdracht met feedback van onze docent leer je een goede vraag te stellen die in de databank direct gebruikt kan worden!

    Het Prachtige PubMed

    PubMed heeft haar nieuwe lay-out definitief online gezet, wat een verademing! Wil je even weten waar alles nu zit? Volg dan onze webinar met een korte rondleiding door het nieuwe systeem.