Reducing Pain During Wound Dressings in Burn Care Using Virtual Reality: A Study of Perceived Impact and Usability With Patients and Nurses.
Abstract
Burns patients often suffer severe pain during interventions such as dressing changes, even with analgesia. Virtual Reality (VR) can be used to distract patients and reduce pain. However, more evidence is needed from the patients and staff using the technology about its use in clinical practice and the impact of different VR strategies. This small-scale qualitative study explored patient and staff perceptions of the impact and usability of active and passive VR during painful dressing changes. Five patients took part in three observed dressing changes-one with an active VR scenario developed for the study, one with passive VR, and one with no VR-following which they were interviewed about their experiences. Three nurses who performed the dressing changes participated in a focus group. Thematic analysis of the resulting data generated four themes: “Caution replaced by contentment,” “Distraction and implications for pain and wound care,” “Anxiety, control and enjoyment,” and “Preparation and communication concerns.” Results suggested that user-informed active VR was acceptable to burn patients, helped manage their perceived pain, and was both usable and desirable within the clinical environment. Further testing with larger samples is now required.
Brandwondenpatiënten lijden vaak hevige pijn tijdens ingrepen zoals verbandwisselingen, zelfs met analgesie. Virtual Reality (VR) kan worden gebruikt om patiënten af te leiden en de pijn te verminderen. Er is echter meer bewijs nodig van de patiënten en het personeel die de technologie gebruiken over het gebruik ervan in de klinische praktijk en de impact van verschillende VR strategieën. Deze kleinschalige kwalitatieve studie onderzocht de perceptie van patiënten en personeel over de impact en bruikbaarheid van actieve en passieve VR tijdens pijnlijke verbandwissels. Vijf patiënten namen deel aan drie geobserveerde verbandwisselingen – één met een actief VR-scenario ontwikkeld voor het onderzoek, één met passieve VR, en één zonder VR – waarna ze werden geïnterviewd over hun ervaringen. Drie verpleegkundigen die de verbandwissels uitvoerden namen deel aan een focusgroep. Thematische analyse van de resulterende gegevens leverde vier thema’s op: “Voorzichtigheid vervangen door tevredenheid,” “Afleiding en implicaties voor pijn en wondverzorging,” “Angst, controle en plezier,” en “Voorbereiding en communicatie zorgen.” De resultaten suggereren dat actieve VR op basis van gebruikersinformatie acceptabel was voor brandwondenpatiënten, hielp bij het beheersen van hun ervaren pijn, en zowel bruikbaar als wenselijk was binnen de klinische omgeving. Verdere testen met grotere steekproeven zijn nu nodig.
Mist er iets in de bronvermelding van deze publicatie of wil je de abstract of PICO informatie toevoegen? Gebruik dan de knop hiernaast om de publicatie te bewerken:
Beoordelingen ()
Kwaliteit:
Risico op bias:
Resultaten
Gerelateerd
- CAT: Is een VR-bril een effectieve interventie bij volwassenen tijdens (pijnlijke) verpleegtechnische of medische handelingen? | 08-08-2021 | in concept
Inloggen
Je moet ingelogd zijn om een beoordeling te uploaden. Log hieronder in of registreer direct een account!
Nieuw Resultaat
Om resultaten helder en overzichtelijk te krijgen breken we het in stukjes. Je geeft eerst aan voor welke interventie, co-interventie (comparison) en uitkomst je de resultaten toevoegt. Je kunt alleen de onderdelen selecteren die in de PICO of CAT zijn gedefinieerd. Zo voorkom je dat je overbodige resultaten toevoegt. Mis je een interventie of uitkomst? Voeg die dan eerst toe aan de CAT of Klinische Onzekerheid.